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Decentralized Democracy

Ontario Assembly

43rd Parl. 1st Sess.
October 4, 2023 09:00AM

The member’s timing is impeccable, because I am now getting to the most salient part of this story. You see, it was about the Man with the Yellow Hat who was Curious George’s caretaker. You never learned his name because the stories never told you his name, but you did know he wore yellow, and yellow, of course—I didn’t understand it then, but I understand it now—is the symbolic colour of hope. It’s the colour of hope. That’s why, when I see the man with the yellow tie, it reminds me of hope, because he brings hope. He brings hope to the province of Ontario, which is what this bill does, Bill 134. And now you see, in the fullness of time, we’ve come full circle back to the import of the story.

Let me tell you a few examples about how the Minister of Economic Development, Job Creation and Trade, together with the Premier, has brought hope to the province of Ontario—hope which is symbolized by the colour yellow. Here are some examples: Magna investing $471 million to manufacture EV batteries in Brampton; Honda investing $1.4 billion to manufacture hybrids in Alliston; Ford investing $1.8 billion to manufacture EV models in Oakville; General Motors investing $2 billion to manufacture commercial EVs in Oshawa; Stellantis investing $3.6 billion to modernize its Windsor and Brampton plants; Stellantis, again, and LG investing $5 billion to build an EV battery plant in Windsor; and Volkswagen investing $7 billion to build a new EV battery plant in St. Thomas, Ontario—which, of course, is the subject of this specific bill.

So you see, if you had been patient, we would have brought ourselves right back to the bill again. What a remarkable record of achievement and hope—over $25 billion in automotive investment in the province of Ontario in just three years. Thank you, man with the yellow tie. Thank you.

Now, here’s what Lana Payne, the national president of Unifor, has to say about all of these remarkable multi-billion-dollar investments. Unifor, of course, is Canada’s largest private sector union. It has over 300,000 members. Here is what Lana Payne has to say:

“In less than three years, Canada’s auto industry has gone from an apparent ... ‘has been’ to ‘has it all.’ ...

“Let’s be ... clear that what’s happening in the auto sector isn’t happening by accident....

“The fact is this industrial renaissance is happening because governments” of today “are investing in making it happen.”

Thank you again, man with the yellow tie.

The Minister of Economic Development, Job Creation and Trade is making it happen in all of those communities that I just mentioned, right across the southern half of Ontario, and in particular in my region, southwestern Ontario. I can tell you that people in Essex county are hugely excited about these investments.

C’est pourquoi nous avons eu la Loi de 2023 sur la modification des limites territoriales entre St. Thomas et Central Elgin. Par ailleurs, le titre de la loi est modifié et la loi s’intitule désormais la Loi de 2023 sur le soutien au secteur manufacturier de St. Thomas.

La nouvelle loi est modifiée pour permettre à la cité de St. Thomas d’accorder une aide à une personne morale précisée pendant une période de temps précisée. La nouvelle loi fixe le montant total de certains types d’aide qui peuvent être accordés et permet au ministre de prendre des règlements, notamment des règlements qui imposent des restrictions, des limites et des conditions au pouvoir que la loi confère à la cité de St. Thomas.

Si le projet de loi est adopté, la cité de St. Thomas peut accorder de l’aide directement ou indirectement à une personne morale.

Le montant total d’aide, telle qu’elle est définie par la loi, qui est accordée en vertu de la loi ne doit pas dépasser le montant total que devrait normalement payer la société avant l’octroi de l’aide, au titre de ce qui suit :

—premièrement, les impôts prélevés aux fins municipales par la cité en vertu de la Loi de 2001 sur les municipalités sur des biens réels pendant la période d’aide; et

—deuxièmement, les droits et les redevances fixés par la cité de St. Thomas en vertu de la loi pendant la période d’aide.

Aux fins de la loi en question, le mot « aide » s’entend de :

—une subvention, autre que la vente ou la location à bail à un prix inférieur à la juste valeur marchande, ou encore la concession de bien-fonds; ou

—une exonération totale ou partielle d’impôts, de redevances ou de droits imposés pendant la période d’aide.

L’aide accordée en vertu de la loi peut s’appliquer à tout secteur de la cité de St. Thomas.

Le ministère des Affaires municipales et du Logement peut, par règlement, imposer des restrictions, des limites et des conditions au pouvoir que la loi confère à la cité, y compris prévoir que l’aide ou certains types d’aide ne peuvent s’appliquer qu’à des secteurs précisés.

À mon avis, pour la ville de St. Thomas et pour tout le sud de l’Ontario, y compris le comté d’Essex et tout le sud-ouest—comme j’ai dit, notre région dépend de l’industrie manufacturière. Notre région dépend de la fabrication des automobiles pour une bonne économie, pour des emplois à temps plein, pour des emplois bien rémunérés, pour un avenir pour nos enfants, qui est un avenir qui, tout le monde le sait, est un avenir avec beaucoup d’opportunités et d’emplois. C’est un avenir pour que tout le monde aime travailler.

Pour toutes ces raisons, et bien d’autres encore, j’appuie le projet de loi proposé ce soir, et j’encourage les membres de cette Assemblée à voter en sa faveur.

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